bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

20 Temmuz 2011 Çarşamba

NESLIN YUZU VE LIDERLIK

bs"d


"Vaydaber Moshe el HaShem lemor, yifkod HaShem Elo-key ha'ruhot lehol basar ish al ha'eda asher yetze lifne'em ve asher yavo lifne'em... Vayomer HaShem el Moshe kah leha et Yehoshua bin Nun ish asher ruah bo"
(Moshe HaShem'e " Butun insan ruhlarinin Tanrisi HaShem; ulusun basina onlerinden cikan ve onlerinden gelen bir lider atasin . . ." der. HaShem Moshe'ye " Uzerinde HaShem'in ruhu bulunan Yeshua bin Nun'u al . . ." der.) [Bamidbar 27:16-18]
Bu cumlede gecen "ashe yetze lifne'em ve asher yavo lifne'em" (onlerinden cikan ve onlerinden gelen) ibaresini anlamamiz lazim.
Gaon Rabbi Moshe Mendel (beyt Yitzhak kitabinda belirtiliyor) Rabbi Yisrael Mi'Salant'in Masehet Sanhedrin 97'deki Gemara'ya yaptigi aciklamayi sunuyor. "Ben David'in (Mashiah) gelecegi nesilde gencler buyuklerinin yuzlerini kizartacaklar ... ve neslin yuzu kopek yuzu gibi"
Rabbi Yisrael Mi'Salant soyle acikliyor: "Bir konvoy, grup veya tek kisi bilmedigi bir yola cikacagi zaman bu yolu bilen taniyan bir rehberi baslarina alir. Genellikle bu rehber basta gider ve arkasindan konvoy, grup veya kisi. Ayni sekilde de bir kopek te yolu bilmese dahi sahibinin onunde gider. Rehber ile kopek arasindaki fark ise kopek sahibinin ne yone gittigini gormek icin.hep arkasina bakar ve ona gore o yonde ilerler. Rehber ise arkasindakilerin yonune gore degil bildigi, tanidigi yolun yonunde ilerler."
Rabbi Yisrael Mi'Salant Gemara'nin burada demek istedigi "Ben David'in gelecegi nesil . . . neslin yuzu kopek yuzu gibi. Dogru zamanlarda bu milletin kendilerine yon gostermesi gereken liderleri onlerinde bulunduklari topluma bakip yaptiklarinin, soylediklerinin onlarin keyiflerine uygun olup olmadigini kontrol ederek degil, "more dereh" denilen rehber vasiflari ile ve sadece "da'at Tora"yi goz onunde bulundurarak ileriye dogru gotururler.
Ancak "Ben David'in gelecegi nesilde" nesil liderleri "kopek yuzu" gibi olacaklar ve toplumu "da'at kaal" (toplum dusuncesi) ile yonetecekler. Toplumu yoneten degil yonetilen olacaklar. Aynen sahibinin onunde giden bir kopek gibi devamli topluma bakip ne dusundukleri, ne istediklerini gorup ona gore yonunu sececek. Yani modaya gore.

Moshe Rabenu'nun HaShem'den "onlerinden cikan ve onlerinden gelen" bir lider atamasini istemesi de bundan dolayi. Arkasina bakip onlarin keyfine gore liderlik yapacak biri olmamasi icin. Yoksa onden cikan ve gelen olmayip cikartilan ve getirtilen olacak. HaShem de Moshe'ye "uzerinde HaShem'in ruhu olan Yeshua bin Nun'u al" diyor. HaShem'in ruhunu tasiyan bir lider tum toplumun keyfi, zamanin modasi ile degil "Tora'nin isigi" ile yon gosterecektir.

Bunun isiginda da HaShem'in neden Pinhas'i (Pinhas ayni zamanda da Eliyahu'dur) Mashiah'in habercisi olarak sectigini de goruyoruz. Pinhas yaptigi ile "hakkimda ne dusunurler, politically correct olur mu, modaya uyar mi" diye dusunmeden "da'at Tora"nin on gordugu gibi "aboel Aramit kanaim pog'in bo" ilkesine gore davraniyor. (Her nekadar bugun bizim gibi "maymundan gelmeler icin" Halacha bu sekilde degilse de)
Yuzu kopek yuzu olan neslin liderlerinin zamaninda ancak Pinhas gibi bir lider Mashiah'in habercisi olabilir.

Rabbi Eliyahu Shlezinger'in "Areset Sfatenu" adli eserinden alintidir.

Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder