bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

17 Ekim 2011 Pazartesi

DANISMAYI BILMEK, BASARMAK . . .

bs"d


Tora en basta HaShem'in yeryuzunu, gokleri ve arasindaki herseyi Tek basina yarattigini soyleyerek basliyor. Ancak daha sonra "insan"i yaratmaya sira gelince Tora HaShem'in bu konuda "etrafindakilerin" fikirlerine basvurdugunu soyluyor: "Kendi suretimizide ve benzerligimizde insani yaratalim ..." (Bereshit 1:26).

Aynen bizlerin bu durumda bir problem oldugunu gordugumuz gibi Moshe de Tora'yi HaShem'den alirken bu probleme dikkat cekiyor. Midrash bu noktada HaShem'in bu metin uzerinde israr ettigini, hayatta onemli kararlar verirken baskalarina da danismanin onemini vurgulamanin en carpici bu sekilde bize iletilebilecegini savundugunu belirtiyor (Yahudiler olarak bu konuda bir esh ve bir Rav'in danismanligi ozellikle vurgulanir). Bu cumleyi yanlis anlamak isteyenler zaten oyle anlamaya devam edecekler.

Rav Elchanan Wasserman bu konuyla ilgili iyi bir soru sormakta: "Her nekadar alinacak ders cok onemli olsa da, acaba boylesine bir riske deger mi? Olusabilecek olumsuz potansiyel, elde edilmek istenen olumlu potansiyelden daha agir degil mi?"
Rav Elchanan aslinda hic bir olumsuz potansiyelin olmadigi seklinde cevaplamakta kendi sorusunu. Nesiller uzerine nesiller boyunca gerek cocuklar gerekse olgun kisiler bu cumleyi okuyup dogru sekilde anladilar. Burada yanlis dusunenler sadece yanlis dusunmeyi isteyenler oldular ve olacaklar. Yanlis bulup Tora'yi kucumseme yollarini arayabilecek olanlar yuzunden boylesine onemli bir hayat dersinden vaz gecilebilir mi?
Bir sekilde biz buradan iki onemli ders cikartmaktayiz. Sadece "dogru ve durust" tavsiyeler bekleyebilecegimizlere basvurmak degil ayni zamanda bu sekilde negatiflikler yaymaya calisanlardan da uzak olmayi bilmemiz gerekmekte.

Baskalarinin tavsiyelerini hesaba katmak ozellikle danismak zorunda oldugumuz durumlari bildigimiz ve bu tavsiyelerinin dogru oldugunu bildigimiz zamanlarda daha da zorlasmakta.
Bu tavsiyeleri her ne kadar kendi avantajimiza oldugunu bildigimiz halde red eden kendi egomuzdur. Bu metinden cikan tavsiyeyi kabullenip, bizi sevenlerin durust tavsiyelerini, yardimlarini aramaya aktif olarak baslamaliyiz.


Bir cocuga "neden gunes var?" diye sorarsaniz buyuk bir ihtimal ile bize etrafimizi gorebilmemiz icin isik vermesi icin oldugu seklinde cevap alacaksiniz. Bu noktada Tora bize yon vermekte. Bereshit Perashasi"nda Tora gunesin" gunduz ile geceyi ayirmak ve bayramlar, gunler ve seneleri belirleyen bir isaret olmasi icin" yaratildigini soylemekte (Bereshit 1:14). Gunesin yaratilis amaci hakkindaki temel inancimiz nasil bu kadar yanlis olabilir?

Gercekte biz insanogullari icin gunes gunun baslangici ve sonu hakkinda fikir sahibi olmamiz yonunde cok kritik bir rol oynamakta. Bunu bir adim daha ileri alirsak biz Yahudiler icin gunes Shabat ve bayramlarimizin baslama ve bitme noktalarini bilmemiz yonunde bilgi kaynagimiz.
Tora en basta bize bunu belirtmekte: dogal bir neden ve Yahudisel bir neden var. Daha derin ve berrak olarak gorebilmek icin bariz olanin ardina bakmak zorundayiz. Bunu basarabilmek icin de dunyamizda bariz, dogal olarak niteleyebilecegimiz herseye daha dikkatli bakip asil amacini anlamaya calismaliyiz.


R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder