bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

30 Ağustos 2011 Salı

GORMEK ICIN BAKMAK...

bs"d

Gectigimiz hafta okudugumuz Perasha "gor" anlamina gelen "Ree" kelimesi ile basliyor. Ne "goruyoruz"? Ve neden "gormeliyiz?
Rabbi Yehoshua Wender hayatimiz boyunca hepimizin gercegi bulma arayisi icinde oldugumuzu soyluyor. Dunyadaki her seyin arkasinda yatan gercek anlami aramaktayiz. Ancak hayatimizdaki her seyi dogru bir isik altinda gormeliyiz. Dunyadaki her seyin icinde gercek ve yalan bulunmakta. Bizim isimiz bu yalanlarin oyununa gelmemek.

HaShem bize icinde hem gercegi hem de yalandan bizi koruyacak unsurlari tasiyan Tora'yi verdi.
Bu dunyada yasam lunaparkta aynali bir odada olmak gibi. Odaya giriyorsunuz ve etrafiniz bu egri bugru aynalar ile cevrili. Bazilari sizi sisman, bazilari uzun boylu bazilari da zap zayif yansitirlar. Kendinizin gercek bir yansimasi icin duz, egik olmayan bir ayna karsisinda durmaniz gerekiyor.

Iste Tora boyle bir ayna.
Tora'ya bakip egrilmemis, bugrulmemis gercegi bulabilirsiniz. Ancak; dogru bir noktada, dogru bir acida durarak egri bir aynada da gercek bir yansima yakalamak mumkun. Ama eger daha evvel duz bir aynada gercek yansimanizi daha evvel gormemis iseniz egri aynada yakaladiginiz goruntunun dogru olup olmadigini olcmeniz icin bir dayanak noktaniz olmayacak.
Dunyamiz da ayni. Dunyayi baska kaynaklar yolu ile de gercek oldugu gibi gormek mumkun ama eger Tora'yi inceleyip gercegin ne oldugunu ogrenmemis isek bulup bulmadigimizi hic bir zaman bilemeyecegiz.

Perasha Yahudilerin yapmalari gerekeni yapip yapmadiklarina bagli olarak "Bakin (Gorun), bugun onunuze kutsamayi (beraha) ve laneti koyuyorum" diyerek basliyor (Devarim 11:26). Buradaki sorun eger bazi seyleri yapmak ile yukumlu ise zaten bunlari yapmak zorundayiz. Neden zaten yapmak zorunda oldugumuz seyler icin odullendirelim ki? Ayrica neden Tora "onune koyuduklarimi gor ..." demekte? "Gor" kelimesini kullanmadan da ayni anlami verebilecekti. Belki de Tora'nin dediklerinin daha derin anlamini "gormemiz" gerekiyor.
Bir seyi gormek genelde onumuzde bir objenin oldugunu anlamina gelir ama mutlaka o objeye ulasabilirligimizi belirtmez. Tora'nin bize iletmek istedigi yapmamiz gereken seyleri ogrenmemiz ve bunlara ileride ulasmak amaci ile dahi olsa onumuze koymamizdir.
Midrash berahalarin ve belalarin bizi gecmis davranislarimiz icin odullendirmek veya cezalandirmak icin degil gelecekteki davranislarimizi ayarlayabilmemiz icin oldugunu soyluyor. Bu bizim ilk sorumuzu cevapliyor. Vaad edilen oduller bizi gelecekteki davranislarimiz acisindan, her ne kadar zaten yukumlu isek te, bizi cesaretlendirmek icin birer bonus.
Tora ayri bir ip ucu daha veriyor. Oduller (Berahalar) ve belalar ayri iki dag uzerine konuluyor.(Devarim 11:29) Ne amacla?
Cunku her davranisimiz bizim gelecegimiz icin insa ettigimiz daglarda birer tugla vazifesi goruyorlar. Mesela tzedaka verdigimizde, bir yardim kurulusunda gonullu oldugumuzda veya bir yaslinin karsidan karsiya gecmesine yardim ettigimizde bunlar sadece bir defa yaptigimiz ve o sekilde izole olan iyi davranislar degil gelecegimiz icin insa ettigimiz dagi buyuten tuglalar. Bu davranislar bizi baskalarini da etkilememize, daha baska iyilikler yapmaya motive etmeye yaradiklari gibi her defasinda onumuzde olusturdugumuz basari dagini "gormemize" ve daha da yukseltmemize yardimci olacaklardir.

R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder