bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

23 Ağustos 2011 Salı

TOPUK VE GERCEK OZGURLUGUN ANLAMI

bs"d

Gectigimiz hafta okudugumuz Ekev Perashasi bize Mitzvalar'i takip etmemiz gerektigini ve bunun akabinde guzel seylerin bizi beklediginden soz ederek basliyor. Buradaki problem biz Tora'yi zaten bu duruma geldigimiz asamada kabullenmistik, neden Tora bizden bunlari kabul etmemiz vs ile ilgili sozler iletmekte?

Rabbi David Goldwasser bu soruya Tora'nin kullandigi "EKEV" kelimesinin termilojisine dikkat cekerek cevap veriyor. "Bu Mizvalari dinledikten sonra ..." diye tercume edebilecegimiz (sonra) Ekev kelimesi ayni zamanda "topuk" anlamini da tasimakta.
Bir cok Hahamimizin da dikkati cektigi gibi Ekev kelimesi topuk anlamini da tasiyarak bize "tum" Mitzvalarin hatta aynen topuk gibi en altta kalan en son Mitzvalarin dahi ayni deger ile takip edilmeleri gerektigi mesajini veriyor. Cunku aynen bir topuk gibi bu en dipteki Mitzvalar da tum bir vucudu tasimaktalar ve ileri gitmek istedigimizde tum vucuda destek, dayanak vazifesi gormekteler.

Gunluk hayatimizda bazen iyi seyler yapabilme firsatlari ile karsi karsiya geliyoruz. Ama geciyoruz. Bazen tembelligimizden bazen de onemsiz olduklarini dusundugumuzden. Bu Perasha bize bazen bu "kucuklerin" bazen o "buyuklerden" daha onemli olma ihtimali olabilecegini gosteriyor. Bu bize Yahudi olarak "tum" sorumluluklarimiza karsi duyarli olmamiz gerektigini hatirlatiyor. Kimsenin bakmadigi o "kucuk"anlar ile kendi uzerimizde en buyuk etkiyi yaratip gelecegimizi yonlendiriyoruz.

Bu Perasha'da Mitzvalar'i takip etmenin odulleri ve has ve halila takip etmemenin neticelerini ogreniyoruz. Bu Mitzvalar arasinda unlu bir tanesini goruyoruz.   וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ--וּבֵרַכְתָּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עַל-הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן-לָךְ.Devarim 8:10) -- (Yeyip doyunca size verdigi topraklar icin Hashem'e sukredeceksin)
Sadece yemek yemis isek neden HaShem'e toprak icin de sukr ediyoruz? Bize sagladigi yiyecekler icin direkt olarak sukr etsek yetmez miydi?
Bu sorunun cevabi insan ile hayvanlar aarsindaki farki kavramamizda yatiyor. Bizi hayvanlardan ayiran secebilme kabiliyetimiz ve bu secimimiz yonunde davranabilmemiz.
Fiziksel dogamiz bize ne "istedigimizi" , aklimiz (neshamamiz) ise "ne yapmamiz gerektigini" soyluyorlar.  Bu yuzden aliskanlik olarak veya dusunmeden ne kadar cok sey yaparsak o kadar kendimizi hayvanlar alemine yaklastiriyoruz. Bunun aksi olarak kendimizi kontrol ettigimiz oranda kendimizi dogal isteklerin kolesi olmaktan o kadar uzaklastirip "ozgurlesiyoruz".
Yahudiligimizin ozelliklerinden biri de bize verilen Mitzvalarin bollugu ile kendimizi daha az hayvansal ve daha fazla Tanrisal yapma olanagina sahip olmamizdir.
Bu yuzden de sadece Mitzvalari otomatik olarak yerine getirmemiz degil oncesi ve sirasinda icine girdigimiz dusunme, karar verme sureci de bu Mitzvalar'i yerine getirmemiz kadar onemli sayilmakta. Simdi yedigimiz ekmegi sadece bir ekmek olarak degil icinden ciktigi topragi da kaale alarak kokunu de bu sukranimiz icine katiyoruz.
Kendimizi kontrol ederek, davranislarimizi bir dusunce ve karar prosesinden gecirerek gercek "ozgurlugumuzu" kazaniyoruz.





R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder