bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

26 Eylül 2011 Pazartesi

BIR SHARKI . . . OMUR BOYU SURECEK

bs"d

Perashat Va'yeleh Moshe'nin ebedi yolculuguna cikmadan son vedasini ve bu dunyadan ayrilmaya hazirlanmasini icermesi dolayisi ile en aciklilardan birisidir. (Devarim 31:2)
Dort satir sonra Moshe Israilogullari'na son bir tavsiyede daha bulunuyor : "kuvvetli ve cesaretli olun".

Kuvvetli olmamiz gerektigini anlamamiz kolay. Onumuzde tarih boyunca karsilasacagimiz turlu engelleri, zorluklari ve tehditleri asabilmek icin kuvvetli olmak zorundayiz. Ama cesaretli olmak? Ne zaman? Neden bu tavsiye Moshe'nin bize son anda vermeyi uygun buldugu iki tavsiye arasinda?

Gur Hasidleri'nin Rebbe'si bunu soyle acikliyor: Moshe olmeliydi ama onun olumu zayif dusmesinden veya yasliligindan dolayi degildi. Moshe icin artik Eretz Yisrael topraklarina girmeden ulasabilecegi daha yuksek bir mertebe yoktu. Oraya da girmeye izni yoktu. Ruhani bir buyume olasiligi olmadan Moshe fiziksel olarak var olabilirdi ama "yasayamazdi".

Moshe'nin bize verdigi iki tavsiyeyi de bunun isiginda anlamaya calisabiliriz. Simdiki sorumluluklariniz icin "kuvvetli olun", ruhani olarak buyumek, ilerlemek icin de "cesaretli olun", ki bu noktada artik kendisi icin bu imkansizdi.
Moshe bize Yahudiligimiz ile ilgili her zaman yeni bir ogrenme cabasi icinde olmamizi soyluyor. Her zaman yaptiklarinizi daha iyi bir sekilde yapmaya calisin. Ve her zaman yanlis yaptiginizda kendinizi duzeltmek icin "cesaretli olun".

Rosh Hashana ve Kipur yaklastikca Moshe'nin bu mesaji bizim icin daha da kisisel bir anlam tasimakta.
Basitce, yapmakta oldugunuz her dogru sey icin "kuvvetli", yapmaniz gereken her dogru sey icin de "cesaretli" olun.

Perashat Va'yehi her Yahudi'nin kendisi icin bir sharki yazmasi yonundeki mitzva ile sona eriyor (Devarim 31:19). Rashi bunun bir sonraki Perasha "Ha'azinu"yu ima ettigini soyluyor. Bilgelerimiz bu kuraldan 613 Mitzvamizdan en sonuncusunu cikartiyorlar: Her Yahudi'nin bir Sefer Tora yazilimina ortak olmasi gerektigi.
Neden kendimiz icin bir sharki yazmamiz ve sonra da bize verilen sharkiyi (Ha'azinu) soylememiz isteniyor bizden? Ayrica kendimize bir sharki yazmamiz istegi  bir Sefer Tora yazimina ortak olmamiz olarak aciklanabiliyor?

Her yazilan Tora aciklamasina bu dusunce sekli ile yaklasirsak; Tora'daki her hangi bir Mitzva'yi alip kendi shasimiza uygularsak, her ne kadar kaynagi Tora olsa da, bu mitzva bize ozel bir hal alir. Sharkilar da aynen degisik kisilerin agzindan degisik yorumlanir. Ozellikle de muzik her kisinin kendi yorumuna en uygun medyumdur. Bu yuzden de Tora muzik misalini vererek bize Tora'yi da kisisellestirmemizi bize tavsiye ediyor. Eger bunu basarirsak, Tora'yi bir sharki gibi benimser ve yorumlamayi becerebilirsek, 613 Mitzva'nin en sonuncusunu da yerine getirmis oluruz. Kendimize bir Sefer Tora yazmis oluruz.


R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder