bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

13 Eylül 2011 Salı

DUR, DUSUN AMA SILMEYI UNUTMA...

bs"d

Perashat Ki Tetze bize savas sirasinda esir dusen bir kadini arzulayan askerin belli bazi sartlari yerine getirmesi sonrasinda alabilecegini soyleyerek basliyor. Bilgelerimiz savasa giden bir erkegin bazen bazi icgudulerini kontrol edebilmesinin imkansiz oldugunu soyluyorlar. HaShem de bunu hesaba alarak esir bir kadini onlara mumkun kildi. Lekah Tov bazi ihtiraslarini kontrol edemediklerini soyleyen sahislara yonelik oldugunu ve bunun da ispatinin Tora'nin bu durumu belli sartlar sonrasi mumkun kilmasi oldugunu soyluyor. Eger karsimiza bir ihtiras cikmis ise bilmemiz gereken bu durumun ustesinden gelme kabileyitimizin de bize verilmis oldugudur. Her gun soyledigimiz bir Pasuk vardir. "Noten shelg katzamer" - "yun kadar kar verir". HaShem bize kendimizi koruyacagimiz kadar elimizde olan yun kadar kar yagdirir deriz.

Hafetz Hayim Tora'nin bu durumdaki bir kadina once kaybettikleri icin yas tutabilecegi, sonra tirnaklarini ve sacini uzatabilecegi kadar vakit tanimakta oldugunu, bu sure icinde de bu kadini arzulayan askerin durumu tekrar gozden gecirebilecegini, sakinlesecegini ve gercekten bu kadini isteyip istemedigi hakkinda karar verebilecek duruma gelebilecegini soyluyor. Butun bu prosedurun amaci bize bir sey yapmadan evvel tekrar dusunup ne yapmak istedigimizi ve daha da onemlisi gercekten aslinda ne kadar yapmamak istedigimizi anlayabilmemiz icin gereken zamani saglamak.
Bu taktik her turlu yanlis hareket, gunah icin de gecerli.
Bir daha karsimiza cikan durumlarda veya uygunsuz bir sey yapmak uzere iken bir adim geri atip elimizde bu arzunun ustesinden gelebilecek gucun oldugunu tekrar idrak edip "hayir" seklinde oy kullanmaliyiz. Nasil ki bilgili birer oy veren olmak bizim sorumlulugumuz ise ayni sekilde HaShem'in bize verdigi gunah islemeye karsi oy verebilme hakkimizi da kullanmaliyiz.

Bu Perasha'nin sonunda   Amalek'in bize Misir'dan cikarken yaptiklarini hatirlamamizi yukumleyen mitzva bulunmakta. Tum dunya Israilogullari'nin ezilmezligini izlerken Amalek konvoylarin gerisinde kalmis gucsuzlere saldirip tum dunyaya HaShem'den ve O'nun milletinden korkmadiklarini ilan etmeye calismisti. Ancak gercekte Israilogullari'ndan cekiniyorlardi, bu yuzden geriden gelen gucsuz ve zayiflara saldirmisti. Garip olan bir kac misra sonra Tora bize Amalek'i ve hatirasini dunya uzerinden silmemizi emrediyor. Hangisi yapilmali? "Hatirla" mi, yoksa "hatirasini dahi sil" mi dogru olan? Bir de ustune ustluk Tora tekrar bize "unutma" diyor daha sonra.

Bunu anlayabilmemiz icin Hahamlarimiz bize bir misal vermekteler. Amalek cok sicak su dolu bir banyonun icine atliyor. Kendisi biraz yaniyor ve zarar goruyor ama arkasindan atlamak isteyenler icin suyu bir nebze de olsa iliklastirmis oluyor.

Tora bize "hatirla", "sil" ve "unutma" diyor.
Tora bize yasamdaki HaShem'i kucumseyen, otoritesini kucumseyen elementleri hatirlamamizi, cunku ancak boylece onlari ve etkilerini yok edebilecegimizi soyluyor. Ve son olarak ta kendimizi negatif etkenler ile sardigimizda neler olabilecegini hic bir zaman unutmamamizi soyluyor.
Insan dogasi bir seyi ne kadar cok gorursek o seye o kadar alismamiza, o kadar daha az duyarli olmamiza el verisli. Icinde yasadigimiz toplumdan, komsularimizdan ve dostlarimizdan etkileniyoruz. Unutmamamiz gereken aynen nasil cevrenin olumsuzluklarindan etkileniyorsak bizler de cevremize ayni sekilde olumsuz veya olumlu etki edebilme olanagina sahibiz.
Kendimizi kontrol edip cevremize olumlu etki olabilmemiz dilegi ile.

R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder