bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

19 Eylül 2011 Pazartesi

BUGUN . . . HEM GECMIS ICIN HEM DE GELECEK ICIN

bs"d

Bu haftaki Perasha, Nitzavim, "Bugun hepiniz -liderleriniz, kabile baslariniz, ihtiyarlariniz (ileri gelenleriniz), gorevlileriniz, butun Israilli erkekler, HaShem'in onunde duruyorsunuz" (Devarim 29:9) diyerek basliyor ve kadinlari, cocuklari ve Yahudi ailesine katilmislari (gerleri) de "kampinizin ortasindakiler" diye siralayarak devam ediyor. Tercume aslina haksizlik ediyor. Tora bugun burada bulunuyorsunuz derken ihtiyarlari, kadinlari ve cocuklari cogul sekli ile belirtirken sira "ger"e (convert) gelince tekil sekli aliyor. Neden?

Cevaplardan biri her zaman Nitzavim Perashasi okunduktan sonra gelen bayramlara (Yamim Noraim) hazirlanmamizda bize yardimci olabilir. HaShem'in karsisinda dururken bir kabile lideri veya cocuk veya Yahudilige gercek sebeplerle dahi katilmamis olmak fark etmiyor. Yeter ki HaShem'in onunde olalim. Ama icten ve gercek istek ile Yahudilige katilmis olanlar ozel ilgiye tabii tutuluyorlar, cunku onlar gercekten her seye ragmen ozel bir adim atma cesaretini gostermislerdi. HaShem'in onundeki bu ozel statulerinden dolayi da bizlerden de ozel ilgiye layiktirlar.
Daha genis bir anlamda bir "ger" sadece daha evvel Yahudi olmayip ta aramiza katilmayi secenlerden cok daha fazla anlam tasimakta.
Davranislarini duzelterek HaShem'e yaklasmaya calisan herkes bu "ger" tabiri altina girebilir. (Ramba"m teshuva yapan her kisinin yeni bir insan oldugunu soyluyor.) HaShem etrafimizdaki genele ragmen ve bizden beklediklerine ragmen yolumuzu degistirmemizin ne kadar zor oldugunu tabii biliyor. Bu yuzden de Tora bu kisileri yureklendirmemizin yaninda onlardan cok sey ogrenebilecegimizi de bize hatirlatarak bu kisilere karsi bize daha fazla sorumluluk yuklemekte. Ozellikle de Yamim Noraim oncesinde kendimize ceki duzen verip iyi bir sene ile odullendirilmek icin cabalarken, kendisini duzeltmeye calisan birini gordugumuzde ona destek olup yureklendirmeye calisip nasil kendimizi de bir "ger" haline getirebilecegimizi dusunmeliyiz.
Yeni bir yil yeni bir baslangic sunmakta. Bizim de sadece bunu yapmamiz gerekiyor : Baslamak!

Perasha Nitzavim "Hepiniz bugun burada duruyorsunuz" diye basliyor. Daha sonra "bugun" terimini onumuzdeki uc Pasuk icinde iki kere daha kullaniyor. Bu Pasuklarin hic birinin tasidigi anlama bir sey katmadigi halde "bugun" kelimesinin kullanilmasinin anlami nedir?
Rabbi Avraham J. Twerski daha iyi bir insan ve daha iyi bir Yahudi olabilmek icin verdigimiz caba onunde iki ana engelin oldugunu ve bu iki engeli de asmanin "bugun" terimine odaklanarak mumkun oldugunu soyluyor.
Bu engellerin ilki ileriye baktigimizda karsimiza cikabilecek sorunlari, bizi yoldan cikartabilecek kandirmalari gorup caresiz bir hisse burunmemiz, bir bikkinlik duymamiz. Tora bize "bugun" diyerek o gunun sorunlarina odaklanmamizi ve yarin olabilecekler ile ilgili endiselerimizi yarina birakmamizi soyluyor. Bugunu ashinca, yarini da ashacagiz.
Diger engel ise gecmisimiz ile ilgili duydugumuz sucluluk hissi. Bu his bizi bunalima soktugu gibi kendimizi de degersiz olarak hissetmemize sebep olur. Bura da Tora "bugun" diyor. Gecmiste yapmamamiz gereken hatalarimiz icin "bugun" tovbe edebiliriz.
Gecmis arkamizda ve yepyeni bir yil onumuzde iken daha iyi, durust bir insan olabilmek icin beklemeye gerek olmadigini bilmek cok guzel. Zaman simdi, "bugun" simdi...


R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder