bs"d

SEVGILI DOSTUM, KARDESHIM MORDEHAY RAFAEL BEN ISRAEL'IN ANISINA. ISIKLAR ICINDE YAT KARDESIM...

14 Eylül 2011 Çarşamba

NESHE ILE IBADET...

bs"d

Her ne kadar neseli olmanin onemli bir duygu oldugunu tartismasiz anlasak dahi, Tora bu hafta Ki Tavo Perashasi'nda bu duyguyu bir adim daha ileri almakta. Pasuk, HaShem'e her sey yolunda iken, bolluk icinde iken nese ve kalp safligi ile ibadet etmeyenlerin bir cok belaya maruz kalacaklarini soyluyor.
Ramba"m bir kisinin potansiyelinin maximum mertebesine varmasinin tek bu yolu seklinde aciklamak icin bu Pasuk'u kullaniyor.
Sorulan soru "sonucta kisi kendisinden bekleneni yerine getirdikten sonra HaShem'in istegini nese ile yapmadi diye neden cezalandirilmali?"
Hasidut'un ana eserlerinden Tanya'nin yazari HaShem'in Mitzvalarini yerine getirirken nesesiz, hatta mutsuz bile diyebilecegimiz vaziyette olan bir kisi yaptiklari ile duygusal olarak bagimli olmamaktadir demekte. Tehilim'de (128:2 ve 100:2), Talmud'da (Shabat 88A ve Arahin 11A) goruldugu gibi Tapinak'ta yapilmakta olan her islem neshe ile yapilmasi sartina bagliydilar. Leviler'in nameleri ve sharkilari ile Kohenler'in gorevlerini yerine getirmeleri. Hareketlerimizin arkasindaki duygularimiz bu hareketlerimizin buyuk bir bolumudur. Tora da iste bize bu mesaji vermekte: Ozellikle Hashem'e olan ibadetimize duygularimizi katmazsak anlamsiz hareketler haline gelecek bir ibadet olacaktir. Kime ve neden ibadet ettigimizi anlarsak ve  bu yakinligimizi idrak edersek nesheli olmamak icin de bir sebep olamaz.

Bu Perasha'da islenen konular arasinda su Pasuk ozellikle dikkat cekiyor :  Ve Hashem size bugune kadar bilmek (anlamak) icin kalp, gormek icin goz ve duymak icin bir kulak vermedi. (Devarim 29:3)
Gelenege gore (Rashi) Moshe o gun Levi Kabilesi'ne bir Tora rulosu verir ama Israilogullari'nin geri kalanlari hakli olarak onlara da vermedigi icin sikayet ederler.
Bu sikayetleri kendilerinin bu Tora rulosunu almadiklarindan degil gelecek nesillerin bu konuda sorunlari olabilecegi uzerineydi. Bu sikayeti duyunca Moshe cok sevinir. Rabbi A. Henach Liebowitz bunu "Moshe aslinda bu sikayet uzerine cok sevincliydi. Cunku bu sikayet Tora'ya ve HaShem ile olan baglarina verdikleri degeri gostermekle kalmayip gelecek nesillerinin de bu bagi tasimalari konusunda tasidiklari sorumluluklarini da gostermekteydi." Seklinde acikliyor.

Bu Pasuk'a daha yakindan ve derinlemesine bakarsak bunu daha da net bir sekilde gorebiliriz. ....
Neden Tora "kalbiniz de bilecek (anlayacak)" demekte? Cevabi; eger bir seyi gerektigi kadar onem ve kuvvet ile hisedersek o zaman kalbimizde de bunun gercek oldugunu biliriz (anlariz). Israilogullari Tora'nin gelecegini bazi olasi saptirilma potansiyellerine karsi koruyarak garanti edebileceklerini kalplerinde biliyorlardi (anliyorlardi).
Tora'nin bize mesaji Yahudiligimizi korumak ve ilerlemek icin elimizden ne geliyorsa taa ki kalbimizde dogru oldugunu bilene kadar yapmamizdir. Ve eger ne yapmamiz gerektigini, neyin dogru oldugunu tam olarak bilmiyorsak o zaman gozlerimizi kullanarak gecmisten gelen geleneklerimize bakmali, kulaklarimizi kullanarak kurallari dinlemeli ve aklimizi kullanarak kendi parcamizi, yansimamizi da Tora'da bulmaliyiz.
Taa ki kalbimiz gercegi buldugunu bilene kadar.

R. Shlomo Ressler


Eger buraya kadar okumus iseniz yan kolonda isimleri gecen hastalarimizin zehutuna olmasini dilerim.
Hastalarinin isimlerini eklemek ve bu zehuta katilmak isteyenler bana bildirebilirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder